Als het goed is, vraagt menig communicatieprofessional zich nu af: “Kan social media bijdragen aan de marketingcommunicatiestrategie van ons bedrijf waarbij we onze doelstellingen verwezenlijken binnen de doelgroepen die relevant zijn?”

Binnen mijn vakgebied, marketing en communicatie, kun je nagenoeg iedere dag aansluiten bij een cursus social media. Binnen ieder bedrijf wordt geroepen dat social media belangrijk is en iedereen rent achter elkaar aan. Lisa Telussa, mijn voormalige communicatiecollega bij de Arnhem Mode Biënnale en momenteel zelfstandig ondernemer in de pr-branche met View PR, zette me aan het denken.Want zoals zij opmerkte na een social media presentatie in Arnhem: “Social media is helemaal niet nieuw. Je hoeft er ook geen nieuwe ‘skills’ voor te leren. Het is ‘slechts’ een nieuwe mogelijkheid.”

Ik ben het volledig met haar eens: social media is een vorm van communicatie waarbij iedereen dezelfde zeggingskracht heeft. Zender = ontvanger. Het proactief aangaan van deze dialoog is bepalend voor de waarde van de communicatie. Wil je social media effectief inzetten voor marcom doeleinden, dan moet je de dialoog opzoeken. Niet alleen zenden, maar deelnemen aan discussies. En zoals de ‘nuchtere Lisa’ al opmerkte, social media is geen nieuwe vorm van communiceren. Het heeft wel een vernieuwend element, namelijk: nieuwe kanalen voor bestaande communicatievormen – een directe dialoog met je (mogelijke) relaties – binnen nieuwe tijds- en bereiksvariabelen. Door social media is de directe dialoog nu realtime mogelijk met een grote groep mensen (in tegenstelling tot het 1-op-1 gesprek tijdens borrels bijvoorbeeld).

Afgezien van bovenstaande overwegingen, is er een belangrijke ontwikkeling gaande die je wel mee moet nemen in je persoonlijke beeldvorming. Op termijn vormt social media namelijk een belangrijker onderdeel van de ranking binnen zoekmachines. De score op ‘social search’ krijgt bij zoekmachines zoals Google een prominente rol binnen de totaalscore van een zoekwoord. Dit laatste punt kan van invloed zijn op je strategie voor de online marketingcommunicatie.

Terugkomend op mijn vraag aan het begin:
Social media voor jouw bedrijf?

Didie.nl stelt de volgende vragen centraal voor jouw bedrijf:

  • Is je doelgroep actief op social media kanalen?
  • In welke vorm zijn deze mensen actief (als persoon of als organisatie)?
  • Welke van deze kanalen zijn relevant voor je doelstelling?
  • Welke kansen kun je binnen deze kanalen benutten (arbeidsmarktcommunicatie, branding, kennisdeling, service, co-creatie)?
  • Welke randvoorwaarden zijn hiervoor nodig (mensen, tijd, geld)?

Geef strategische antwoorden op deze vragen en stel jezelf doelen. Maak je plan concreet én…. logisch! Ik herhaal (en Lisa met mij waarschijnlijk): social media is logisch nadenken en communiceren met aandacht en kwaliteit.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *