mindful moments

Mindful leven in 7 stappen

mindful-didie

Wat is nu eigenlijk mindful leven en hoe krijg je dat voor elkaar? Regelmatig vragen mensen mij hoe ik mijn leven zo heb ingericht dat ik kan doen wat mijn hart me ingeeft. Dat is een lange weg geweest, maar iedere stap was de moeite waard. Want uiteindelijk heb ik iedere dag opnieuw zin in de avonturen en verrassingen die me te wachten staan. Omdat ik het leven eenvoudigweg ontzettend plezant heb gemaakt. Inderdaad, plezant, die Vlamingen weten precies te benoemen wat een tof leven inhoudt. Mindful, plezant… in beide gevallen word ik er simpelweg gelukkig van. En dus de eerste stappen voor een mindful leven op een rij. Praktisch en vanuit eigen ervaring.

Mindful leven, wat is dat?

Eerst nog even dit. Wat versta ik onder een mindful leven? Goed om te weten voordat je dit stuk leest zodat we hetzelfde vertrekpunt hebben. Want bij mindful leven heb ik het niet over mindfulness trainingen en achtweekse cursussen of workshops. Ik schrijf over een manier van leven die ervoor zorgt dat je vol vertrouwen in jezelf met de dag begint én eindigt. Door mindful te leven concentreer je je op de dingen die er voor jou toe doen waardoor je leert te luisteren naar wat je hart je ingeeft. Je dagelijkse gebabbel in je hoofd verdwijnt naar de achtergrond en je ontdekt wat je wil en kunt doen om volop te genieten van dit leven. Door die bewustwording om te zetten in acties wordt je leven steeds meer mindful. Je gaat voorbij aan de dagelijkse ditjes & datjes en ontdekt jouw plek in deze wereld.

Waarom wachten?

In 7 stappen beginnen met mindful leven

1. Agenda leeg

Het begint met NEE. Kijk eens naar je agenda. Wat heb je jezelf allemaal opgelegd? Misschien ontzettend leuk allemaal of gewoon hartstikke noodzakelijk, maar geef jezelf de opdracht je planning leeg te maken. Zeg in ieder geval een tijdje nee tegen alle nieuwe ‘moetjes’. Want je hebt ruimte nodig in je hoofd en dus in je agenda. Als je eenmaal mindful in het leven staat, kun je ook met een overvolle agenda mindful zijn, maar om te beginnen niet. Welke afspraken zijn echt nodig? Het gaat nu even niet om ‘leuk’ of ‘gezellig’. Je kunt dagen vullen met gezelligheid. Dat komt wel. Eerst maar eens gezellig zijn met jezelf. Want als je mindful leeft, ben je beste buddies met je eigen persoon.

2. Structuur in je leven

Zorg ervoor dat de weekplanning gestructureerd is. Als je iedere dag of week een nieuw aanvalsplan moet bedenken, zijn je gedachten continu bezig met schakelen en bijstellen. Het is echt een verademing als je die energie voor iets anders kunt gebruiken. Zelfs als niet iedere week hetzelfde is, kun je een structuur aanbrengen. In mijn geval zijn we de ene week met z’n vijfjes (vanwege co-ouderschap van mijn man die twee kinderen uit een eerder huwelijk heeft) en de andere week met drieën (mijn man, zoon en ik). We hebben dus twee scenario’s voor twee verschillende weken en daar houden we ons aan. En als er een keert iets ingrijpend verandert, zoals een nieuwe sporthobby, andere schooltijden of nieuw werk, nemen we beide weken opnieuw door. In die structuur hoort dus ook duidelijke ruimte voor jou thuis. Om te bouwen aan jouw mindfulness.

3. Plan leegte

En dan is er dus de vrije dag of de wekelijkse momenten waarop je ingepland hebt dat je niks hoeft. Het klinkt paradoxaal, te moeten plannen om niks te moeten, maar daar begint een mindful leven mee. Als je voelt dat je vrij leeft, is die planning niet meer nodig. Maar om te starten wel. Zie het als een hardnekkige lifestyle waarin je jarenlang aan het rennen bent geweest. Je trekt aan de rem: stilstaan om voorzichtig kleine stukjes toe te voegen. Bouwen aan een mindful fundament.

4. Vrij zonder vakantie

Neem vrij om niets te hoeven. Het valt me vaak op dat mensen pas vrij nemen als ze een afspraak hebben, iets voor de kinderen of andere familie moeten doen of op vakantie gaan. Maar gewoon vrij, omdat je leeft… Bij vorige werkgevers nam ik altijd op maandag vrij. Heerlijk. Op zondag wist ik al dat er een geweldige even-niks-dag aankwam. Soms waardevoller dan alle vol geplande vakanties bij elkaar.

5. Zomaar zijn

Niks moeten? Maar wat doe je dan op zo’n dag? Niks. Dat wil niet zeggen dat je acht uur voor je uit staart. Nee, niks doen betekent het ‘moeten’ loslaten. En dat is de grootste uitdaging voor een mindful leven. Wandelen omdat de zon schijnt, je koffie zo langzaam drinken als jij nodig vindt, een boek lezen midden op de dag als iedereen werkt. Of lekker lang douchen. Zomaar.

6. Zintuiglijke en geestelijke rust

Er is wel één voorwaarde: zoek het in de rust en stilte. Houd je geest en zintuigen vrij van winkels, reclame, snelheid, conflicten en al dat soort dingen. Deze dag is voor jou. Eenvoudig leven omdat het kan. Er is zoveel moois te ontdekken in stilte en details. Kijk eens achterom, omhoog en omlaag. Gebruik je ogen waar ze voor bedoeld zijn. En je gedachten functioneel. Niet om urenlang te peinzen over morgen of te treuren om ‘wat ooit was’.

7. Je adem, je leven

Eindig deze dag met een moment van bezinning, een praktische, korte variant. Zet de wekker op tien minuten (zodat je niet op de klok hoeft te kijken) en ga zitten. Meer hoef je niet te doen. Adem vanuit je buik en probeer te voelen wat er in je buik gebeurt. Niet meer en niet minder. Ik kan van alles vertellen over wat te doen met je achtbaan aan gedachten, maar dat komt wel. Een tip: als je afdwaalt naar het gesprek eerder die dag, naar het huishouden of de geluiden op straat, leg dan je handen op je buik en probeer weer te voelen. Je adem verdient deze aandacht als geen ander. Het sleept je al jaren overal mee naar toe en is er dag en nacht voor jou. Het is jouw adem die jou in leven houdt. Word maatjes.

Er zijn duizend-en-een mogelijkheden om mindful te leven en je moet uitvinden wat voor jou werkt, maar mijn ervaring is: breng eerst rust en structuur in je leven zodat er ruimte voor je gevoel komt.

Dus:

  1. Nee zeggen tegen alle nieuwe afspraken
  2. Maak een gestructureerde weekplanning die minimaal een half jaar meegaat
  3. Plan vrije momenten voor jezelf in deze week
  4. Neem zomaar vrij
  5. Schud al het ‘moeten’ van je af op deze vrije momenten
  6. Besteed vrije tijd aan rust voor je zintuigen
  7. Eindig je vrije moment met aandacht voor je ademhaling

Een laatste tip om te beginnen met een mindful leven:

Heb je moeite om je hoofd en agenda leeg te maken, stel jezelf dan de vraag:

Voel ik me vrij? En wat maakt dat ik me niet vrij voel. Wie of wat weerhoudt mij daarvan?

Het kan van alles zijn, want je vrij voelen is een grote uitdaging vanwege alle sociale, financiële en maatschappelijke druk. En vergeet niet alle rollen waarin je mogelijk beland bent (collega, kind, ouder, vriend/vriendin). Schrijf op (niet meer dan 5 punten) wat je vrijheid beperkt en ga ermee aan de slag. Want vrijheid is een geweldig geschenk: als je dat voelt, ontstaat ruimte om te luisteren naar de wijze adviezen van je hart en daar kan niks of niemand tegenop.

Als je hier vragen over hebt, plaats je reactie (mag anoniem) onder dit bericht. Misschien kan ik je verder helpen. Ik ben na al die jaren ontzettend rustig geworden. En gelukkig. Op mijn manier uiteraard. 

2 Comments

  • Reply
    Jantje
    januari 25, 2018 at 12:06 am

    Dag, ik plan al wel vrije dagen voor mezelf in en doe dan ook wat ik prettig vind. Ik merk wel dat ik het nog erg lastig vind om mijn gedachten/lichaam uit te zetten (punt 5 en 6) en heb het gevoel soms alleen maar “aan” te staan, in de stand van “doen” en “denken en “moeten”. Dat voelt nog onrustig en niet erg uitgerust. Heb je tips hoe ik bewuster kan omgaan met het duidelijker proberen uit te zetten van gedachten en écht niks te doen, je lichaam rust te geven en het rustige gevoel (!) meer terug te krijgen? Alvast bedankt!

    • Reply
      Didie
      januari 25, 2018 at 1:26 pm

      Dag Jantje, fijn dat je de vrijheid voelt om tips te vragen. Als je in ruststand toch nog te keer gaat in je hoofd, helpt het om te bewegen. Vanuit gejaagdheid stilzitten op je vrije dag is ontzettend lastig. Je zou kunnen beginnen met een wandeling in de natuur op je vrije moment. En dan echt te kijken naar de blaadjes, en echt luisteren naar de geluiden. Concentreer je daarop. Dus laat je zintuigen het werk doen. Op zo’n moment kunnen je gedachten die over gisteren-straks-later gaan even rust nemen. Wat ook scheelt: neem een douche en voel iedere druppel. Echt voelen op je lijf. Of een brood bakken waarbij je met je handen kneedt. Laat je lichaam doen waarvoor het gemaakt is, dan zullen je gedachten je daarbij begeleiden. Het scheelt ook als je een hobby kunt doen waarbij je min of meer ‘in de flow’ zit en je de tijd vergeet. Misschien heb je wel zoiets?
      Wat ook nuttig kan zijn: een activiteit waarbij je wel moet concentreren (denk aan zwemmen, op de ski’s, balanceren op een touw). Dan zijn je gedachten per definitie één met je activiteit en kan het vervelende gebabbel in je hoofd verdwijnen.
      Dus vind je concentratie in fijne bezigheden. Je hoeft dus niet perse stil te zitten, niet iedereen heeft dezelfde behoefte. En het gaat dus niet om het hebben van GEEN gedachten, maar om het richten van je gedachten op hetgeen je doet. Succes! En wees geduldig.

    geef een reactie