mindful moments

Walk With Me, exclusieve filmpreview Nederland

walkwithme-didie

In opdracht van Happinez Magazine bezocht ik de voorpremière van Walk With Me, een schitterende documentaire over Plum Village, het klooster van zenleraar Thich Nhat Hanh. De film wordt in Nederland voor de eerste keer vertoond tijdens het Happinez Festival half september. Gezien mijn bezoek aan Plum Village afgelopen juni kan ik beamen dat deze film de dagelijke werkelijkheid van het klooster op sublieme wijze in beeld brengt.

Terug naar je adem, in en uit, voelen wie je bent. Terwijl je slaapt, eet, drinkt en wandelt. Om te vinden waar je diepste geluk zit. Gewoon bij jou vanbinnen. En daarom Walk With Me. Een film over de eenvoud van geluk. Gebaseerd op de leefwijze van de Vietnamese zenboeddhist Thich Nhat Hanh, die samen met zijn monniken en nonnen de essentie van mindfulness wereldwijd onderwijst.

Walk with me, het klooster in

Negeren is geen optie: terwijl je de vertragende beelden van deze documentaire op je in laat werken, wandel je zelf Plum Village binnen, het Franse klooster waar Thich Nhat Hanh en zijn leerlingen wonen. Komende vanuit onze drukke westerse wereld zijn de eerste minuten misschien nog wat onwennig, maar na enkele ogenblikken voel je de gejaagdheid van je af glijden en beland je in een wereld die oneindig vredig en kalm lijkt te zijn. Het liefst zou je er met enige regelmaat even binnen willen stappen, op de momenten dat de snelheid van je dagelijkse routine geen voldoening geeft.

Het is een bijna kinderlijk verlangen naar eenvoudige blijheid. En die vind je in Plum Village. Net zoals al het andere dat ons leven in petto heeft. Want ook verveling, verdriet en pijn is niemand vreemd. Ook niet in het klooster: zelfs de monniken en nonnen die zich al jaren oefenen in ‘leven in aandacht’ blijken gewoon mensen te zijn zoals jij en ik die een weg zoeken om gelukkig te zijn. Of in ieder geval tevreden en dat is al heel wat.

Mindfulness in dagelijks leven

Het mooie aan Walk With Me is de puurheid en waarheid waarmee deze mindfulness film de dagelijkse praktijk ontrafeld. Puur omdat de kloosterlingen en hun leraar zeer close worden gevolgd. Alsof je in hun schaduw staat en samen met hen lacht, huilt en twijfelt over de grote keuzes in het leven. En dat het een waar verhaal is, blijkt uit de realistische weergave van deze kloosterwereld die ik zelf heb ervaren tijdens mijn recente bezoek aan Plum Village. Het verhaal dat de camera’s vertellen is niet mooier, beter of slechter dan de realiteit. Ouders moeten echt huilen als hun zoon of dochter wordt ingewijd, je moet ineens stil zijn als je ergens een bel hoort – ook al zit je net middenin een interessant gesprek – en je mag er een volwassen kind zijn op een schommel of verstoppen in een hoekje. En alles is áltijd goed. Een lach, een traan, een pijnlijke bekentenis. Zonder oordeel wordt er naar je geluisterd. Ongeacht waar je vandaan komt of welke weg je nog hebt te gaan.

Waardering mindfulness

Ik ben de regisseurs Marc J. Francis en Max Pugh ontzettend dankbaar dat zij met deze film de waardigheid aan mindfulness hebben gegeven die het verdient. Want het is zoveel meer dan een ogenschijnlijk kunstje of snelle remedie voor alles wat even tegenzit. Zolang je terug blijft gaan naar je adem en loopt met de mindfulle bezieling van Thich Nhat Hanh en zijn gemeenschap, krijgt je leven de betekenis die je eraan geven wilt. Ongeacht waar je op dat moment bent. Want Thich Nhat Hanh loopt altijd met je mee.

Bekijk Walk With Me, de Nederlandse trailer: