Ontdek het antwoord op jouw levensvragen. Heb je jarenlang gezocht, er álles aan gedaan om tot een oplossing te komen en is het niet gelukt? Ik begrijp je frustratie. Omdat het diep zit. Je wil gewoon gelukkig zijn. Hoe lang moet het nog duren? Je geduld raakt op.
Mijn dagboeken staan vol met levensvragen.
Talloze pagina’s met uitgebreide persoonlijke reflecties op het leven. En altijd dezelfde vraag: Hoe vind ik rust? Wat ik ook schreef, welke experts ik ook sprak, niemand kon mij het antwoord geven. Suggesties genoeg hoor, geen enkel probleem: “Stop met zoeken. Zie wat je bereikt hebt. Wees gewoon tevreden met wat je hebt.” Het klonk allemaal logisch en ik deed mijn best.
Om de zoveel tijd kwam mijn vraag terug.
Steeds luider, ik kon het niet negeren. De frustratie groeide, omdat ik geen antwoord had. Erger nog, de onrust werd alleen maar groter: hoe meer ik mijn best deed antwoorden te vinden, des te verder raakte ik van de waarheid verwijderd. Op een gegeven moment was de teleurstelling zo groot, dat ik al mijn dagboeken verbrandde. Steeds dezelfde vraag, ik was het zat.
Ik zal het nooit vergeten, 30 jaar, op een winterdag.
Ik woonde in een prachtige benedenwoning, in het centrum van Nijmegen. Helemaal alleen was ik niet, ik had een vriendje. Een relatie vond ik immers erg belangrijk. Maar ik was duidelijk serieuzer dan hij, het kon hem allemaal niet zoveel schelen. Ik wilde meer, hij vooral minder.
Loslaten kon ik niet, me blindstaren op de relatie wel.
Het leidde allemaal nergens toe en in mijn dagboeken deed ik de analyse. Als ik eraan terugdenk had het veel weg van het managen van een organisatie: strategische innovatie om levensvatbaar te blijven. Buitengewoon effectief in de marketing, niet in kansloze liefde. Ik bleef mijn best doen voor ons geluk, maar het putte me uit. Ik schreef pagina’s vol met de noodkreet: Hoe vind ik rust? Het antwoord kwam niet en toen had ik er genoeg van. Op een zondagmiddag stookte ik de potkachel flink op. Al mijn dagboeken scheurde ik in stukken. Een voor een in de kachel. Het luchtte me op: mijn levensvraag lag nu in het vuur, ik hoefde geen antwoord meer te vinden.
Wat was ik naïef…
Behalve dat ik mijn persoonlijke verhalen kwijt was, kwam de vraag net zo snel weer terug. Zonder antwoord bleef mijn brein graven. En zo voedde ik mijn onrust.
Het heeft nog tien jaar geduurd voordat ik het antwoord vond.
Die incubatietijd had mijn brein nodig. Vond ik het antwoord in een klooster, tijdens een retraite, bij een therapeut of alternatieve geneesheer? Nee, nee en nog eens nee. Ik ontdekte het antwoord zonder te vragen. Al mijn levensvragen werden in één keer beantwoord: op een gewone donderdagmiddag in de auto luisterend naar een podcast over strategische innovatie. Business en bewustzijn waren meer dan ooit met elkaar verbonden. Ineens viel het kwartje; ik had er niet zo ver naast gezeten met mijn analytische methode. Helaas kon ik de dagboeken nu niet meer teruglezen, maar een ding wist ik zeker:
Innovatie en mijn wanhopige zoektocht hadden alles met elkaar te maken.
Ik zal het uitleggen.
Om als bedrijf succesvol te blijven, moet je innoveren; niet zomaar nieuwe producten ontwikkelen, maar vernieuwing waar klanten om schreeuwen. Doe je dat niet, dan word je in de huidige economie – waar de levenscyclus van een product nog maar enkele maanden is – snel vergeten.
Twee voorbeelden:
Zou MacDonalds zichzelf iedere dag de vraag stellen: “Hoe kunnen we onze hamburgers verbeteren?” Dan zou niemand het bedrijf nog kennen. Toch blijft de keten wereldwijd succesvol. Hoe? Door continu na te denken over haar bestaansrecht en te praten met loyale klanten. Zodoende stelt MacDonalds zichzelf iedere dag de vraag: “Hoe kunnen wij de fastfood ervaring voor gezinnen futureproof maken?” Niet door betere producten, maar door de ervaring te vernieuwen. Met sfeervolle interieurs, gezond assortiment, betaalcomputers en bezorging aan huis. Op die manier blijft MacDonalds relevant voor haar klanten.
Nog een voorbeeld, het merk TomTom. Dit bedrijf is altijd bezig geweest met het verbeteren van de navigatieapparaten. Toen de smartphones met hun eigen systemen kwamen, had niemand TomTom meer nodig. Het bedrijf was bijna van ‘de kaart’ verdwenen. Op het randje van faillissement wist het merk te overleven. Door een betere vraag te stellen: “Hoe kunnen wij de wereld voorzien van de beste navigatie-ervaring?” Bezoek de site van TomTom om te zien hoe uitgebreid hun assortiment nu is. Veel meer dan een rechthoekig apparaatje.
MacDonalds en TomTom bestaan nog steeds omdat ze de juiste levensvragen stelden. Blokker en V&D zijn te laat.
In deze business voorbeelden schuilt het antwoord op onze levensvragen:
Stel de juiste vraag!
Jarenlang was mijn vraag: hoe vind ik rust? Helaas, ondanks een immense hoeveelheid gesprekken, boeken, films en reizen heb ik het antwoord nooit gevonden.
Wat blijkt? Ik stelde de verkeerde vraag.
Iemand die houdt van afwisseling, uitdagingen en avontuur moet je niet om rust vragen. Toch bleef ik het antwoord tevergeefs zoeken. Als mijn levensgeluk van die vraag had moeten afhangen, was ik net als V&D ten dode opgeschreven. Het gaat niet om de zoektocht naar het antwoord, maar het formuleren van de juiste vraag.
Nu wil je weten: wat zijn de juiste levensvragen?
Dat bepaal jij. Ik vertel alleen wat mij geholpen heeft, jouw verhaal bepaal je zelf. Op die manier bereik je meer en een langduriger effect dan wanneer ik jouw vragen beantwoord.
Ik geef je richting hoe je de juiste vraag kan formuleren.
Vier tips voor de juiste levensvragen:
1. Onderzoek je vraag
Iedereen heeft een vraag. Iets dat altijd terugkomt, wat je je continu afvraagt. Als je geen bevredigend antwoord kunt vinden, is het niet de juiste vraag. Denk goed na: “Waar komt deze vraag vandaan? Vanuit een situatie in het verleden of misschien zelfs ingefluisterd door iemand anders?”
Mij is zó vaak de vraag gesteld: “Waarom ben je onrustig? Weer een nieuw huis, een andere baan? Didie, ga de rust eens zoeken!”
Als iedereen dat tegen je zegt, ga je het vanzelf geloven. En zo werd het mijn levensvraag. Onjuist! Niet iedereen is hetzelfde en begrijpt zomaar waarom jij iets doet. Dat is ook niet belangrijk, als het voor jou maar goed voelt.
2. Verleg je focus
Je brein is getrouwd met jouw vraag. Jarenlang heeft je mind exclusief aandacht gehad voor jouw kwestie en dus ben je het gaan geloven. Verleg je focus om tot de juiste vraag te komen (niets voor niets zie je overal Tesla’s rijden als ze in het nieuws zijn; het komt door de focus en aandacht van je mind).
3. Van negatieve naar positieve levensvragen
Zet je vraag in een positief daglicht. Verleg de focus van problemen naar kansen. Hoe ziet geluk er voor jou uit? In die beschrijving zit je levensvraag verstopt.
Ik word gelukkig van een eenvoudig leven met mijn gezin, schrijven vanuit mijn hart en… iedere dag een dikke, vette glimlach. Mijn belangrijkste vraag zou daarom kunnen zijn: Wat heeft mij vandaag plezier gebracht?
4. Verzamel de juiste mensen om je heen.
Als je van backpacken houdt en al je vrienden gaan met hun gezin naar een pretpark, komt er vanzelf een dag waarop jij je afvraagt: “Hoe vermaak ik mij in een pretpark?” Het antwoord op die vraag ga je nooit vinden. Omdat je er niet gelukkig van wordt. Zoek mensen die met hun gezin de wereld rondtrekken, off-grid leven en met een camper door Amerika reizen. Stel jezelf vragen over wat backpacken voor gezinnen uitdagend en leuk maakt. Wie weet kom je een oude vriend uit het pretpark tegen.
Aan de slag met jouw levensvragen.
Stel jezelf de juiste vraag en geef je mind de tijd eraan te wennen. Blijf herhalen zolang nodig is. Focus op het positieve en omring je met inspirerende mensen. Je manier van leven gaat je antwoord zijn.