Hoe combineer ik communicatie, organisatie en PR met mijn Miss Nederland titel? Door ambassadeur te zijn voor de Miss Nederland Organisatie. Na vele gesprekken met de eigenaar zijn we tot de conclusie gekomen dat ik de aangewezen persoon ben om de organisatie op de kaart te zetten. Dit is een prachtige uitdaging voor mij als creatieve ondernemer die zich richt op lifestyle communications.
Mijn Miss Nederland titel stamt uit een periode dat ik avontuur zocht.
Zeventien jaar was ik. School vond ik niet uitdagend genoeg. Ik wilde meer van de wereld zien. Ik was op zoek naar avontuur, entertainment, show… excitement! Bovendien stond ik graag op het podium. Ik had inmiddels ook begrepen dat mijn persoonlijke combinatie van innerlijk en uiterlijk mogelijkheden gaf die buiten het schoolplein lagen.
Aangemoedigd door mijn vader, eveneens avontuurlijk en creatief, begon de weg naar Miss Nederland 1995.
Een fantastische tijd met talloze uitdagingen op het gebied van presentatie, communicatie en commercie waardoor ik als jongedame een snelle groei doormaakte. Tijdens de regiofinales, landelijke halve finale en de spetterende tv-shows met Ron Brandsteder wist ik mezelf te profileren als eigenwijze, integere, spontane meid om uiteindelijk de titel Miss Nederland 1995 te bemachtigen, compleet met sjerp en kroon. Onvoorstelbaar, maar tegelijkertijd een prachtige waardering voor de ‘ziel en zaligheid’ die ik in deze wedstrijd had gestopt.
De overwinning betekende tevens een uitdagende strijd voor de titel Miss World. Deze eer viel ten deel aan Miss Venezuela. Geen winst voor mij deze keer, wel de voldoening door een fantastische tijd in landen zoals Dubai en Zuid-Afrika. En ja, de ontmoeting met Nelson Mandela kon niemand mij meer afnemen!

Nu, dertien jaar later, ben ik uitgegroeid van jonge Miss tot volwassen vrouw.
Compleet met studies in de richting van de journalistiek, pr, communicatie en internet. Ik heb gewerkt voor magazines, tv, sportmerken en heb inmiddels een eigen communicatiebureau Didie. Ik koester mijn periode van Miss Nederland. En tot op heden heb ik grote waardering voor de Miss Nederland organisatie en de mensen die zich al twintig jaar inzetten voor deze unieke beleving.
In mijn rol als Miss ambassadeur heb ik nu verschillende taken.
Bijvoorbeeld het jureren van de nieuwe provincie Missen, het behartigen van de mediacontacten en het begeleiden van de toekomstige meiden op zakelijk gebied. Onlangs zocht ik ook mee naar de nieuwe provincie Missen.
Gedurende twee weken zijn we druk geweest met de casting van ruim vier honderd potentiële Missen.
Op een locatie in de Lido Zaal van het Holland Casino in Amsterdam presenteerden de meiden zich. Met een fotoshoot, videopnamen, vragenlijsten en interviews werden ze op hun innerlijk en uiterlijk beoordeeld door de jury waar ik deel van uitmaakte (naast de twee managers van de Miss Nederland Organisatie, te weten Hans Konings en Claudio Minnai). De belangstelling was enorm groot waardoor we ruim keuze hadden om de beste Missen te vinden.
Het merendeel van de meiden was reuze enthousiast.
Je kon zien dat ze echt hun best hadden gedaan om goed te voorschijn te komen. Daarnaast voldeed een aantal meiden perfect aan het plaatje dat wij voor ogen hadden. We zijn namelijk druk bezig om het imago van Miss Nederland en dus ook de Miss zelf naar een hoger platform te brengen. Dat vereist toch wel ervaring, maatschappelijke betrokkenheid, ambitie, persoonlijkheid en talent van de toekomstige Miss. Na de selectie van de nieuwe provincie Missen vlogen we met de crew naar Alanya in Turkije. In het 5-sterren resort Utopia World bereidden we ons uitgebreid voor op de grote finale die daarna in Nederland werd gehouden.
De finale bracht veel herinneringen terug aan mijn eigen Miss verkiezing.
Al ging het er in 1995 duidelijk anders aan toe dan nu. In mijn jaar had je de grote TV-finale waar iedereen voor thuis bleef. Dat is al lang niet meer het geval, maar de show en het spektakel zijn nog steeds indrukwekkend. En de kroon is er ook niet minder op geworden. Mogelijk ook omdat 2008 het jaar is waarop de Miss Nederland twintig jaar bestaat. Sinds 1989 wordt er onafgebroken jaarlijks een Miss Nederland gekozen. Uiteindelijk werd Deniz Akkoyun de Miss van 2008.


Ze is een geweldige leuke en lieve jonge vrouw met wie ik graag samenwerk. Onlangs heb ik nog een sponsorovereenkomst geregeld met het automerk Honda. Wim van Gent, directeur van Honda Tijnagel, is al jaren actief in de autobranche en altijd op zoek naar nieuwe wegen om het merk Honda en zijn bedrijf te presenteren aan een groter publiek. De sponsoring van Miss Nederland past hier mooi bij.
Voor mij lag de PR-samenwerking voor de hand.
Deniz is namelijk niet alleen dikwijls op weg voor haar representatieve projecten, ze is tevens personal assistent van Jort Kelder, waardoor zij regelmatig met de nieuwe Honda op plekken verschijnt met bovengemiddelde media-aandacht. Zo krijgt de combinatie ‘mooie vrouwen en auto’s’ een waardige invulling.

Verder heb ik alle provincie Missen van 2008 begeleid bij de Miljonair Fair van dit jaar. En ook daar stond Deniz natuurlijk weer te schitteren als geen ander. Ik heb er volop van genoten en ben als ‘mama-Miss’ razend trots op haar inzet en professionele werkhouding. Iets dat ik ook altijd belangrijk vond toen ik Miss Nederland was. Dat ik pas zeventien jaar was, maakte voor mij geen verschil. Als je ergens voor gaat, dan sta je er ook!
Wil je meer weten over mijn Miss Nederland verhaal? Bekijk het recente interview geschreven door de fanclub van alle Missen: Miss Holland Now.