Vraag een van deze twaalf vrouwen wat ze het liefste eet en ze zal zeggen: chocolade. En dan niet zomaar een reepje, maar die van het beste soort: Fairtrade chocolade. Eerlijk en bewust eten omdat ze iets wil betekenen voor onze samenleving. Ook ik maak deel uit van deze groep ambitieuze, hardwerkende en vooral ontzettend eigenwijze vrouwen die zich inzet voor eerlijke cacao. Samen voeren we campagne voor een nieuwe standaard tijdens de feestdagen:
Fairtrade chocolade eten met sinterklaas en kerst.
Namens de stichting Max Havelaar voer ik deze chocolade campagne. De stichting is namelijk oprichter van een wereldwijd handelssysteem voor boeren in ontwikkelingslanden: Fairtrade. Dertig jaar geleden begon dit alles in Nederland. Gewoon in ons eigen land! Ondernemen met het hart op de goede plaats. Dat kunnen wij als geen ander. Helaas is het nog steeds nodig dat we campagne voeren, want nog lang niet alle supermarkten en merken kiezen voor producten waarvoor de boeren fatsoenlijk betaald worden. En daarom wordt er wereldwijd gestreden voor een Fairtrade systeem dat een leefbaar inkomen mogelijk maakt voor de boerengezinnen in minder welvarende landen.
Voor deze campagne mocht ik op zoek naar vrouwen die Fairtrade chocolade eten en koesteren.
Ambitieuze onderneemsters die dol op chocolade zijn, maar ook stilstaan bij onze footprint op deze aardbol. Na een uitgebreide zoektocht selecteerde ik een aantal vrouwen dat vanuit compassie en wijsheid ‘eerlijk leeft’. Omdat deze vrouwen daar gewoon gelukkig van worden. Bovendien zijn het stuk voor stuk lekker eigenwijze types. Misschien wel omdat ik zelf ook zo’n vrouw ben. Geen meeloper, maar kritisch op wat ik zie gebeuren en bevlogen als het om een mooie missie gaat. Dat zie ik terug in al deze vrouwen. Op hun eigen manier vertellen ze over eerlijke chocolade en de reden waarom zij ervoor kiezen. Betrokken, eigenwijs en gedreven, ik vind ze geweldig.
Ontdek de 12 eigenwijze vrouwen die chocolade eten:
1. Eerlijk ondernemen met Claartje
Claartje Schröder hoefde geen moment na te denken of ze de chocolade campagne wilde steunen. Deze ondernemende vrouw is namelijk een en al food en fairness. Met haar platform Foodness stimuleert en inspireert zij mensen om duurzaam en gezond te leven. Daarom vind ik het ook zo knap dat zij een eigen theemerk heeft gelanceerd: Teamwork tea, biologisch en Fairtrade. Behalve de eerlijke ingrediënten is de verpakking en uitstraling van haar thee ontzettend eigenzinnig met grappige teksten. Claartje leeft met intentie en puur, een vrouw om te volgen.
2. Avontuurlijke vrouw met een drive
In Arnhem sprak ik haar voor de eerste keer, Marleen Brekelmans. De creatieve, reislustige onderneemster achter Bijzonder Plekje. Jaren geleden is zij in de niche van bijzondere vakantie- en horeca adressen gedoken en ze heeft haar plek duidelijk veroverd. Door hard te werken, eigenwijs te zijn en een leuke groep reporters (waaronder ik natuurlijk) om zich heen te verzamelen die meewerken aan haar platform. Marleen is een moeder die werken en leven op herkenbare wijze combineert. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.
3. We zijn wat we eten
Dat is het motto van Ingrid Hofstra, culinair fotograaf en journalist. Eten verbindt ons, brengt culturen samen en maakt geschiedenis. Die wijze woorden zijn Ingrid wel toevertrouwd. Met artikelen in ELLE Eten en Harper’s Bazar heeft zij een prachtig podium gekregen voor haar sensitieve werk. Voor deze campagne maakte ze foto’s van chocolade waar iedereen stil van wordt. Beeld dat je zo van het scherm wil eten. Mijn favoriet? Het chocolade ontbijt. Want als je een beetje eigenwijs bent, eet je chocolade gewoon in de ochtend.
4. Miljoenen bereik dankzij Helene van Santen
We werkten samen voor een food platform van uitgever Sanoma. Ze viel me toen al op door haar inzet en gestructureerde werkwijze. Inmiddels is ze hoofd online bij Libelle.nl en presenteert ze – op leuke, toegankelijke wijze – de sterren van de hemel tijdens de Libelle Live shows. Heerlijke spontaniteit voor een gigantische groep volgers in Nederland.
5. Hard werken en genieten
Mamsatwork, en dat is precies wie Joyce van de Pas is. Een vlotte, stoere en lieve moeder die tegelijkertijd keihard werkt voor haar eigen onderneming. Ze runt haar website met precisie en passie en weet haar lezers te binden met no-nonsense en herkenbare artikelen. Humor en lef. Dat is Joyce. Dat ze haar motorrijbewijs heeft gehaald mag geen verrassing zijn. Ze steunt niet alleen andere ambitieuze vrouwen in hun online media avontuur (met Bloggers by Nature), maar begrijpt ook dat de wereld voor iedereen waardevol is. Daarom ook haar betrokkenheid bij eerlijke chocolade.
6. Vrolijk en eerlijk
En hoe vertellen we jonge mensen over Fairtrade? Chocolade is geen probleem, maar aandacht vragen voor eerlijke handel is best wel een uitdaging. Gelukkig zijn kinderen vaak spontaan enthousiast als het om armoede gaat. Kinderen willen helpen als ze daarmee een ander jongetje of meisje kunnen opvrolijken. Vlogger Bonnie Nottroth is iemand die dat begrijpt en kinderen op een eigenwijze aanspreekt. Fris, vrolijk en toch ook serieus. Ze vindt duurzaamheid en Fairtrade belangrijk en laat dit dan ook regelmatig terugkomen in haar vlogs. Daarom maakt zij onderdeel uit van onze campagne.
7. Marit maakt het leven leuker
Eigenlijk ging het mij helemaal niet om Marit. En dat vindt zij geen enkel probleem. Want Marit Brugman is geen egotripper. Het is een geweldig leuke, levendige jonge vrouw die haarfijn aanvoelt waar de jeugd blij van wordt. Behalve dat zij zelf een verfrissende media persoonlijkheid is en openhartig praat over anorexia, werkt ze als ‘regelmeisje’ voor Dylan Haegens. Ik wilde namelijk aan de slag met vlogger Dylan Haegens, de youtube goeroe onder de kids. En dus ging ik aan de slag met Marit die alles regelen zou. Ons plannetje moest wel passen binnen de chocolade campagne en dus dacht Marit goed na. Uiteindelijk had ze het lumineuze idee om eerlijke chocolade te introduceren in het allereerste Dylan magazine. Daar werd ik op mijn beurt blij van en werkte een chocolade quiz voor kinderen uit. In dit magazine is niet alleen Dylan, maar ook Marit te zien met al haar gekke ideeën. En dat maakt haar een ambitieuze, leuke, springlevende vrouw die het leven leuker maakt.
8. Eigenwijs bakken
Laura Kieft kende ik niet totdat ik werd gewezen op de populariteit van haar blog over bakken. Aangezien ik zelf een bakliefhebber ben (koken zeker niet!), dook ik in haar wereld van taartjes, koek en cake. Wat een energie en vooral inspiratie. Laura weet wat ze wil: ons laten genieten van het lekkerste gebak op aarde. En even eerlijk als het kan. Daar is ze zich bewust van. Dit is een vrouw met een zoet hart op de juiste plek.
9. Vrouw met vrienden
Ga er maar aan staan. Het complete online platform van Jamie Oliver transformeren tot een nieuwe community voor food en vrienden. Marije Benink deed het. Omdat ze niet alleen dapper, maar ook eigenzinnig is. ‘Waar een wil is, is een weg’ moet ze gedacht hebben toen ze dit project aanvloog. En met succes want inmiddels heeft Food and Friends een grote groep loyale fans en vrienden die iedere dag groter wordt. Daarom ben ik ook zo enthousiast over haar inzet voor Fairtrade chocolade. Met haar ‘chocolicious’ thema heeft ze er zelfs een hele categorie aan gewijd. Want met die 4.5 kilo chocola die iedere Nederlandse vrouw jaarlijks eet, is er genoeg reden om campagne te voeren op Food and Friends.
10. Op zoek naar de pure waarheid
Een eigenwijze vrouw luistert om vervolgens zelf op zoek te gaan. Naar de waarheid van het leven, een doel om voor te gaan! En dat heeft Lisette Kreischer gevonden. In het plantenrijk. Met inhoud en vorm vertelt zij over de waarheid van ons bestaan, te vinden in alles om ons heen: de natuur. Ze maakt de mooiste boeken over plantaardig eten en weet iedereen te enthousiasmeren voor botanische verhalen. Wat voelde ik me rijk dat zij chocoladerecepten wilde fotograferen met Fairtrade chocolade. Mijn favoriet: de magische chocoladetaart uit de wereld van duizend-en-een-nacht.
11. Genieten zonder te werken
Pauline trok in 2010 in de stoute schoenen aan, op advies van haar zus Annika. Want als je de hele dag bezig bent met eten, koken, bakken en lekkere maaltijden, laat iedereen dan meegenieten. En dat heeft deze foodie gedaan, zonder daar perse een business van te willen maken. Met tienduizenden bezoekers per dag kun je wel spreken over een uit de hand gelopen hobby. En dat is het ook al lang niet meer. Uit Pauline’s Keuken is een merk waar beide zussen met veel ambitie en creativiteit aan werken. Op eigenwijze hebben ze een ijzersterke plek veroverd in de populaire wereld van foodblogs. En daarbij werken ze niet iet alleen met lekkere recepten. Zo smaakt chocolade volgens Pauline net even beter als het Fairtrade is. En dus vraagt ze haar fans op te letten als ze chocolade kopen tijdens de feestdagen. Fijn dat ze onze missie steunt.
12. Stoere vrouw in de foodmedia
Recht voor z’n raap, energiek en uniek, geen vrouw zoals Miljuschka Witzenhausen. Vooral haar stoere presentatie en nieuwsgierige aard zijn heerlijk om naar te kijken op 24Kitchen. Daarom benaderde ik haar als eerste tijdens mijn zoektocht naar eigenwijze vrouwen die van chocola houden. Ze hoefde er geen moment over na te denken, gelijk enthousiast en creatief meedenkend over de campagne. Bovendien vind ik haar belangrijk omdat ze ook een gezin heeft en als moeder een verhaal te vertellen heeft thuis.