Menu
recepten / voeding

Glutenvrije amandel plaatkoek met abrikoos

Updated 22/06/2022
boeddhistisch zoet recept uit kookboek

Ik heb een fascinatie voor zoete recepten uit zen keukens, en kook zelf ook regelmatig voor retraites. Dit vind ik weer zo’n mooi en eenvoudig recept dat makkelijk te maken is en past bij genieten van het moment, leven in het nu. Dit recept is bedacht en ontwikkeld in de boeddhistische keuken van het oudste boeddhistische instituut in Nederland, Maitreya. Naast deze amandel traktatie heeft de chef-kok van deze zen keuken nog veel meer mooie recepten beschreven. Je kunt ze vinden in mijn favoriete boeddhistische kookboek.

Dit is een recept voor 4 porties van 150 gram, glutenvrij 728 kcal per portie, bereiding 35 minuten

Ingrediënten en benodigdheden

  • 500 gram amandelspijs
  • 2 theelepels vanille aroma (10 ml)
  • een flinke snuf kaneelpoeder
  • 3 grote eieren
  • 400 gram abrikozen, vers of uit blik
  • wat gedroogde eetbare bloemblaadjes
  • boter of olie voor het invetten
  • oven, middelgrote ovenschaal van ± 20 bij 30 cm, bakpapier, keukenmachine

Bereidingswijze

  • Verwarm de oven voor op 165 graden.
  • Verdeel de spijs in stukjes en doe deze in de keukenmachine.
  • Voeg kaneel, vanille en eieren toe, draai dit in de keukenmachine tot een egale massa.
  • Vet de ovenschaal in en plak het bakpapier op de bodem en randen van de schaal.
  • Giet de amandelmassa uit in de ovenschaal en verdeel het goed door de schaal op te pakken en heen en weer te bewegen.
  • Leg de stukjes abrikoos met de snijkant naar beneden op het spijs-eiermengsel en druk ze er voorzichtig in.
  • Zet de schaal gedurende 25 minuten in de oven. Controleer of het gaar is door er een tandenstoker in te prikken. Deze moet er uit komen zonder dat er beslag aan kleeft.
  • Laat afkoelen, snijd de koek in 4 grote of 8 kleine stukken en garneer ze met de bloemblaadjes.
amandel cake glutenvrij uit boeddhistisch kookboek
Glutenvrije amandel plaatkoek uit de boeddhistische keuken

Tips bij dit recept

  • Deze koek smaakt warm uit de oven heerlijk met een bolletje kaneel- of walnotenijs.
  • De abrikozen kun je vervangen door perziken of nectarines.
  • Vervang de bloemblaadjes door een garnering naar keuze.

Neem de tijd om te genieten van deze traktatie. Sta stil bij de mooie ingrediënten die je aan jezelf geeft. Mindful eten gaat je helpen om gelukkig te zijn zonder overdaad.

Chat openen
1
Hallo 🙋‍♀️, kunnen we je helpen?