Kwetsbaarheid, gevoeligheid en gepieker? Een vrouw zoekt een vriendin op en bespreekt de moeilijke gevoelens. Als er tijd over is, gaat ze op retraite. Voor een man is dat minder vanzelfsprekend in onze westerse cultuur. Niet iedere zoekende man voelt hier de vrijheid om zijn levensvragen te delen met vrienden. Ook vindt hij niet altijd gehoor bij zijn familie of partner. Een werkgever vindt het ook lastig te begrijpen waarom een succesvolle man twijfelt aan de zingeving in zijn werk. Dat werpt behoorlijk wat barrières op als je zoekt naar antwoorden op levensvragen in een yang cultuur.
De westerse mentaliteit laat weinig ruimte voor mannen om op retraite te gaan.
Ik vind het ontzettend belangrijk dat die ruimte er wel komt en net zo vanzelfsprekend is voor mannen als voor vrouwen. Zomaar een dag of weekend op pad op mindfulness retraite om te mediteren en stil te zijn, het is heilzaam voor iedereen.
Daarom zijn mijn retraites voor iedereen geschikt.
Een vrije geest en een gezond lichaam is een universeel verlangen.
Gelukkig zie je tegenwoordig mannelijke rolmodellen die zich losmaken van stereotypen. Ambitieuze professionals die tot inkeer komen dankzij een nieuwe periode van mindful leven. Zij maken het voor hun soortgenoten makkelijker dezelfde stap te zetten. Door te laten zien dat ze hun emotionele verlangen hebben vervuld, staat bewust leven steeds vaker op de mannelijke agenda.
De behoefte aan kalmte en balans in het dagelijkse leven is namelijk niet voorbehouden aan vrouwen.
Zo heeft de Amerikaanse dokter Ronald Epstein zijn roeping gevonden in mindfulness, maar daar ging een lange weg aan vooraf. Dankzij retraites, mediteren en heel veel zelfonderzoek vond hij zijn balans. Een tijd geleden had ik een interview met hem. Zijn achtergrond is indrukwekkend te noemen. Uiteindelijk heeft hij van bewust leven zijn beroep gemaakt, als een van Amerika’s beste mindfulness artsen.

Ook meditatieleraar Jack Kornfield vond een spirituele weg.
Hij stopte met zijn medicijnenstudie en ging op zoek naar de betekenis van het leven. Achteraf misschien wel vanwege zijn briljante, maar gewelddadige vader. Uiteindelijk stichtte hij het Spirit Rock meditatiecentrum in Californië. Als geen ander weet hij dat ambities, oordelen en zelfkritiek zeer hardnekkig kunnen zijn. Daarom leert hij mensen zichzelf te accepteren met al hun imperfectie.

Ook in Nederland profileren mannelijke retraite teachers zich.
Zij maken ruimte voor iedereen die het bewustzijn wil verdiepen. Voor mijn zen retraites in Nederland werk ik bijvoorbeeld samen met Misha Beliën, een jonge vader die naast filmmaker ook zenleraar is. Hij nam deel aan twee langere retraiteperioden in een Zuid-Koreaans zenklooster en vervolgde zijn training in Nederland om uiteindelijk beëdigd te worden tot monnik.

Verder ontmoet ik veel mannen die van mindfulness hun beroep hebben gemaakt zoals Bern Jansen van Instituut Menz (voor persoonlijke ontwikkeling) en Varamitra, een Haagse boeddhist met en eigen retraitecentrum. Hij heeft zich jarenlang ingezet voor boeddhistische begeleiding van gevangenen. Ook werk ik samen met mannen die graag in stilte werken en mijn stiltedagen begeleiden zoals Igor Segers. Naast wandelen runt hij ook een boeddhistische gemeenschap in Eindhoven waar mensen regelmatig mediteren. In Frankrijk is Alexis Plaisant de man die mijn mindfulness lessen begeleidt. Hij heeft in boeddhistische kloosters geleefd in Frankrijk en New York en richt zich nu op het delen van mindful leven in de samenleving.


Ook het bedrijfsleven heeft de deuren geopend voor retraites en mindfulness.
Naast de opmars van mindfulle mannen in de zorg staan mindfulness trainingen en zen beoefening ook steeds vaker op de agenda bij sterk mannelijk georiënteerde bedrijven zoals McKinsey, Google, het gevangeniswezen in Nederland of bijvoorbeeld de Amerikaanse marine en basketbalteams. Ook bij universiteiten, ziekenhuizen en regeringen in binnen- en buitenland worden mannen (en vrouwen) uitgedaagd tot zelfonderzoek en erkenning van het innerlijke gevoelsleven.
De partners ‘profiteren’ van een counterpart met een sterk ontwikkelde yin kant.
Er kan ruimte ontstaan voor meer verdieping en een betere balans in de relatie. Zo ontwikkel je samen een andere kijk op elkaars gevoel en gedachten. Je leert omgaan met automatische reacties op dagelijkse irritaties en leert handige tools kennen om spanning los te laten. Je wordt milder voor elkaar. “Iedereen kan ontwaken”, zoals meditatieleraar Jack Kornfield zegt. Het vraagt wel om oefening, aandacht en vastberadenheid. En dat is voor mannen niet anders dan voor vrouwen.
In mijn gezin word ik omringd door kwetsbare mannen, dat mag geen toeval heten.
De nabijheid van mijn gevoelige mannen zorgt ervoor dat ik mijn bewustzijn kan verdiepen. Van mijn zevenjarige zoon via mijn 47-jarige man tot aan mijn 80-jarige vader. Zij vormen een mooie stroom van zachte energie die regelmatig wordt uitgedaagd door een flinke dosis testosteron. Op die manier wordt mijn hardere kant ook uitgedaagd en blijven we samen in balans.
Inmiddels organiseer ik verschillende retraites in binnen- en buitenland voor mannen en vrouwen.
De aanmeldingen van mannen bevestigen mijn kijk op het retraite landschap. Gelukkig mag ik mijn steentje bijdragen aan alles wat er wordt aangeboden. En dat werpt zijn vruchten af. Bij mijn praktische retraites zie ik steeds vaker mannelijke deelnemers. Ook het gezamenlijk volgen van een retraite door beide partners is een mooie ontwikkeling. Of stelletjes waarvan de vrouw zwanger is, iedereen voelt zich welkom. Ook omdat de nadruk bij mijn retraites ligt op ontspanning en onthaasting van lichaam en geest zonder dat je daarvoor in moeilijke, fysieke houdingen moet staan.

Mindfulness is een stroming van inclusiviteit geworden en sluit niemand uit. Daarom zie je ook steeds meer retraites en congressen mindfulness met het thema diversiteit of inclusiviteit. Door gezamenlijk te oefenen in aandacht ontstaat een gezonde groepsbalans. Zo is er altijd voldoende zachtheid (yin) tijdens de fysieke uitdagingen en genoeg dynamiek (yang) tijdens de verstilling.
Versnelling en vertraging als symbool voor de cyclus in de samenleving.