Door de creatieve wereld waarin ik mij begeef heb ik inmiddels ervaren dat design dikwijls een verhaal vertelt dat verder gaat dan de praktische toepassing. “Het is niet wat je denkt dat het is”, heb ik mezelf al vaak horen zeggen tegen mensen die (té) snel voorbij liepen aan een geweldig doordacht object.

Twee voorbeelden:
Het werk van designer Victoria Ledig: Precious Skin. Niet zomaar een tas, maar een ontwerp dat een opvallend verhaal vertelt over de leerindustrie. Waarom zou je de leftovers weggooien? Victoria Ledig maak er fashion van. Het is een verhaal over de oorsprong van leer, dat je moet horen of lezen en niet direct ziet als je het object vluchtig bekijkt.

Victoria Ledig - Precious Skin 3

Of het ontwerp van Inge Kuipers: Bend-It. Op het eerste gezicht een stijlvol ontworpen schoen, maar bij nader inzien een project dat ingaat tegen de ‘gewoonte’ om schoenen met voorgevormde zolen te maken.

Inge Kuijpers - Bend-it

Inge Kuijpers - Bend-it (3)

En zo kan ik nog talloze voorbeelden geven van (jonge) designers die vanuit uitgebreid onderzoek design presenteren waar een prachtig verhaal achter schuil gaat. Deze verdieping heeft ook een keerzijde: Hoe dieper we ingaan op de essentie van een ontwerp, des te moeilijker wordt het om het object als design te zien. Het ‘dreigt’  kunst te worden, een statement of een ander soort uiting die we niet goed kunnen thuisbrengen. Zo zien designers zich geconfronteerd met de uitdaging om de grenzen van het vak op te zoeken. Daar tegenover staan de critici die zoeken naar een wijze om het grenzeloze design van nu op waarde te schatten. Hoe oordeel je immers over de waarde en de inhoud van een statement?

Een groot voordeel van designers en critici: zij komen graag bijeen om samen te discussiëren over thema’s als deze. Ik heb zelf ondervonden dat designers niet alleen kritisch op de wereld zijn, maar óók op zichzelf. Een grote plus in mijn ogen. Bovendien staat de innercircle open voor feedback vanuit andere disciplines. Dat is volgens mij een buitengewoon zinvolle wijze om samen een stap verder te komen. Zo leren we de juiste vragen te stellen die uiteindelijk kunnen leiden tot de antwoorden (die we nu nog niet kennen).

Ik ben dus ook een groot voorstander van (en trots op) de discussie die een selectie van de innercircle zal voeren tijdens een open debat gedurende de Milaan Design Week. Op 10,11 en 12 april vinden namelijk onze jaarlijkse Milan Breakfasts plaats in samenwerking met Het Nieuwe Instituut. Tijdens het tweede debat (11 april) komt bovenstaande discussie aan bod onder de titel ‘Text as Product, Product as Text’. Deelnemers aan dit debat: Paola Antonelli (design curator MOMA), Jan Boelen (hoofd master Social Design van Design Academy Eindhoven), Joseph Grima (hoofdredacteur Domus) en Angela Rui (designer). Tracy Metz (journalist) modereert dit design debat. Ik ben benieuwd of deze discussie – naast vragen – ook al richting geeft aan mogelijke antwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *