Uitgeverij Wegener en de Gelderlander in het bijzonder, houden zich dagelijks bezig met new business development. Continu is deze uitgever op zoek naar nieuwe producten die, enerzijds nieuwe doelgroepen bereiken of juist bijdragen aan de loyaliteit van de bestaande doelgroepen, en anderzijds inspelen op behoefte van (nieuwe) adverteerders.In dat kader was er binnen de Gelderlander behoefte aan een nieuw product dat zich richtte op het thema: wellbeing.
De Gelderlander vroeg mij het nieuwe wellness magazine te ontwikkelen.
De reden hiervoor was drieledig:
- omdat ik zelf veel ervaring heb met dit thema vanwege andere projecten
- omdat ik al succesvol samenwerkte met de Gelderlander als coördinator (hoofdredactie en vormgeving) van de commerciële woonspecials
- omdat ik als creatieve ondernemer zelf al enige tijd een idee had voor een wellbeing magazine en daarover regelmatig van gedachten wisselde met de Gelderlander
In 2010 was het zover en kreeg ik het startsein voor concept en creatie van een consumentenmagazine voor mensen die zich aangetrokken voelde tot een positieve spirit. Het profiel van het wellness magazine laat zien wat de lezers kunnen verwachten van BWELL magazine.

Doorontwikkeling van het wellness magazine
In eerste instantie zou het magazine twee keer per jaar verschijnen en gratis verspreid worden op locaties in de regio Arnhem, Nijmegen en Doetinchem waar mensen zich omringen met ‘wellbeing’ of mogelijkheden tot goed voelen (schoonheidscentra, wellnesscomplexen, ziekenhuizen, fysio praktijken, kapsalons en dergelijke). Na het eerste maart-nummer (60 pagina’s, oplage 15.000) waren de reacties van de lezers en adverteerders positief en BWELL kreeg een vervolg. Om bij een volgende editie een groter bereik te halen, werd BWELL nummer 2 ingesloten bij de Gelderlander.

De oplage steeg hierdoor van 15.000 naar maar liefst 150.000 exemplaren! Dit had uiteraard ook gevolgen voor de kosten van het drukwerk. Daarom werd de verschijningsvorm gewijzigd in een commerciële bijlage waardoor het een makkelijk gedrukt kon worden in één run met het dagblad zelf. In oktober 2010 was de creatie van nummer 2 een feit.

Inmiddels heeft de Gelderlander BWELL opgenomen in de reguliere jaarplanning; vanwege het thema dat goed aanslaat bij de lezers én adverteerders.