Papier heeft altijd mijn aandacht. Het heeft voor mij iets magisch. Iets rustgevends en tegelijkertijd leidt het tot onbegrensde inspiratie. Dat verklaart onder meer mijn interesse in het perkament project dat studenten van Design Academy Eindhoven hebben uitgevoerd. Terug naar de oorsprong van perkament (‘papier’ afkomstig van schapen). Deze ambacht van het perkament maken kwam weer in beeld dankzij een breed ingezet onderwijsproject waarbij tientallen nieuwe toepassingen van perkament gerealiseerd werden. Een brillenmontuur van perkament? Ja. Of sieraden en gebruiksvoorwerpen; ontwikkeld met zorg voor het materiaal en vormgegeven op een subtiele wijze die past bij deze ‘vergeten’ bron.
Vandaag werd ik overspoeld met een de modernisatie van papier.
Van schaap naar technologie.
Ik deed mijn intrede in de ‘monster’ wereld van papier. Misschien wel honderden varianten van dat ene velletje inspiratie. Ingrediënten, kleuren, afwerkingen en diktes varieerden sneller dan mijn hersens konden verwerken. Gelukkig ging het mij ook niet om de details, maar wel om de toepassing ervan. Papier is wat mij betreft niet slechts ‘een drager van inkt’. Papier maakt juist een cruciaal onderdeel uit van een boodschap. En dat kan twee kanten op gaan. Denk eens aan kleuren van foto’s die compleet vervagen vanwege de verkeerde papierkeuze. Of, in de positieve setting: een geweldig boek dat dankzij een soort fluwelen omslag veel meer communiceert dan alleen de tekst.
Wanneer je papier als onderdeel van een ervaring beschouwt, kan het meerdere zintuigen tegelijk prikkelen.
Bijna sensueel! Bepaalde papiersoorten zijn daarvan direct het bewijs. Onder de indruk was ik van kaschmir cloth (zo genoemd door fabrikant Gmund). Dat is papier met viltmarkering. Het voelt echt als fluweel. Mode in boekvorm. En dat klinkt eigenlijk heel logisch wetende dat er 50% katoenvezels zijn verwerkt in dit papieren juweeltje.
Robuuster en lekker aards was de savanna glowing makassar. Dat klinkt toch direct als een extase in mystieke oorden. Dit is geen papier voor de kopieermachine. Nee, een ruwe houtnerf met glitter en glamour. Stuur een uitnodiging op dit papier en je hoeft alleen nog een datum en locatie te vermelden.
Twee prachtige voorbeelden binnen de immense keuze aan papier.
Het geeft aan dat je vormgeving van leesbare producties ook anders kunt benaderen. Of in ieder geval als een geheel. Je kunt uren en heel veel geld besteden aan een geweldig ontwerp van een visitekaartje, uitnodiging of kaart om het juiste verhaal over te brengen, maar zie de combinatie met de gevoeligheid van papier. In mijn geval, een D op een fluweelzacht, robuust visitekaartje. Fijngevoelig en pragmatisch!