Menu
mindful leven

Stop met piekeren in 8 stappen

Updated 23/06/2022
geef je hoofd rust met Didie

Stop met afzien, kies voor je mooiste leven. Hoe vaak komt het niet voor dat je met jezelf in discussie gaat? Over iets eenvoudigs gedurende de dag. Dat zijn de momenten waarbij je hart het verliest van je ratio. Je voert lange gesprekken met jezelf en redeneert in cirkels. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht. Neem geen genoegen met minder.

1. Stop met alles wat je hoofd in de war brengt.

Door je bewust te worden van die verwarring en het te voorkomen. Een voorbeeld van een discussie met mezelf? Ik krijg een uitnodiging voor een etentje met vage vrienden. Het liefste zeg ik nee, want ik ken ze nauwelijks. En dan komt de twijfel: ik voel me verplicht, want ik zie ze regelmatig en kan niet zomaar nee zeggen. Moet ik nu wel of niet gaan? Ik kan dagen en lange nachten verspillen met het wikken en wegen van sociale keuzes. Zal ik wel, zal ik niet? Wat is het belang? Hoe houd ik iedereen tevreden?

Vinden ze me onaardig als ik niet ga?

Ik kan je een ding verzekeren: als je iedereen te vriend wilt houden, is er maar een iemand de klos. Jijzelf! Je leeft nu en er is geen enkele reden om je geluk uit te stellen. Luister naar je gevoel en kies bewust: ontdek dat je eerste gevoel heel duidelijk is. De ‘maar’ in jouw hoofd maakt alles ingewikkeld.

2. Stop met piekeren en geef aandacht aan wat je werkelijk wilt.

Neem iedere dag een moment om de grootste interne discussies te noteren. Luister naar je eerste gevoel en schrijf dat op. Houd dit enkel weken bij om inzicht te krijgen in je twijfels. Al schrijvende ga je ook voelen dat gepieker heel veel energie kost. Goed nieuws: al die energie komt vrij als je stopt met piekeren. Vind je het lastig te voelen waar je gelukkig van wordt. Neem je behoefte serieus en bekijk de keuzegids voor een retraite. Een dag, weekend of week tot rust komen zal je zeker helpen.

3. Neem de tijd om te wennen aan je bewustwording.

Verwacht niet dat je geest ineens helder is. Het lukte mij ook niet in één dag. Maar het loont de moeite: door bewustwording ga je sneller schakelen en ontstaat er ruimte voor nieuwe energie. Plak ondertussen een ‘post-it’ met de woorden STOP in je brein. Doen, zoiets werkt echt. Het heeft mij al vaak rust gegeven. Wanneer dan? Als je blijft twijfelen na een keuze. Want dat gebeurt, vooral in het begin. Dan heb je iets nodig om scherp te blijven en niet in je gepieker te blijven hangen. Denk dan aan die gele memo met STOP. En ga iets doen waar je je aandacht voor nodig hebt. Verleg je focus en stop de mentale discussie. Twijfelen helpt je niet verder en kost bakken met energie.

4. Focus is wat je nodig hebt en stop met piekeren, daar word je gelukkiger van.

Ik zal nooit vergeten dat ik wekenlang piekerde over een vriendin die me niet meer wilde zien. Ik werkte samen met haar ex en dat vond zij geen goed plan. Ik deed er alles aan om uit te leggen waarom ik met hem werkte, maar zij verbrak alle communicatie. Ik verzeker je: er is niks zo erg als het zwijgen opgelegd te krijgen, geen gehoor meer te kunnen vinden bij een vriendin. Ik had ermee te dealen. Ik moest een manier vinden om mijn gepieker te stoppen. Ik ging ten rade bij een coach in Nijmegen die ik wel eens sprak; een wijze vrouw met een eigen verleden. Ze leerde mij te voelen. Ik vertelde haar over het verdriet dat ik had. Ze was resoluut: “Je wil praten, hebt verschillende pogingen gedaan, maar de deur blijft dicht? Dan moet je het verhaal afsluiten.

Gooi je zinloze gedachten in de prullenbak. Ze hebben geen functie meer.”

Vervolgens tekende ze voor mij een kliko, op een gele post-it, en ze gooide de vriendschap erin. “Denk hier maar aan als je weer eens twijfelt. Het was mooi, maar nu is het voorbij.” Ze had helemaal gelijk. Het was tijd om de vriendschap ook van mijn kant te verbreken, om mijn mind rust te geven. Het populaire geeltje helpt me nog steeds en heeft mijn geest ongelooflijk helder gemaakt. Het principe met de post-it werkt trouwens zo aanstekelijk in ons huis, dat mijn man een oud verkeersbord heeft gekocht. STOP staat er met grote letters op. Het herinnert me niet alleen aan de zeggenschap die ik zelf heb, het maakt mijn geest ook helder.

5. Geef jouw hoofd ook rust en stop met je twijfels.

Maak de bewuste keuze om de mentale chaos vóór te zijn; zodat je al die verloren energie voor iets anders (leuks!) kan gebruiken. Niks zo fijn als een leeg hoofd en het gevoel van vrijheid. De beste tip: Neem regelmatig vrij. Zomaar. Het liefst een hele ochtend, middag, avond of dag. Geef deze dag een naam waar je op voorhand blij van wordt. Iets dat bij jou past. In mijn geval zou dat zijn: avontuur, mind sessie of expeditie. Heb je deze maand weinig ruimte in je agenda? Probeer toch een paar uur te vinden. Je werkt nu aan de rust in je leven. Zet door! Houd je aan die belofte en plan vooruit. Kies dit jaar een aantal momenten inclusief een weekend dat heilig is. En gebruik deze dagen voor een persoonlijk uitje, alleen een weekendje weg of een verzorgde retraite op locatie.

Laat je niet verleiden tot het verschuiven van deze dagen!

Je gaat uitgedaagd worden. De kans is groot dat jouw persoonlijke dag n het gedrang komt. Bijvoorbeeld wanneer je beste vrienden een beroep op je doen of een familielid je hulp nodig heeft. Van helpen word je gelukkig, blijf sociaal. Maar niet op jouw dag. Ga je daarover met jezelf in discussie? Pak gelijk je STOP post-it erbij. Waarom deze afspraken heilig zijn? Omdat ze je gaan helpen een heldere geest te ontwikkelen. Ze hebben een functie. Dit worden de gouden momenten om je hart te volgen en je avonturen uit te vergroten. Hierdoor gaat je gevoel juichen. Geen mentaal gebabbel, maar voluit leven.

6. Word je juist gelukkig van samenzijn met andere mensen?

Geen zorgen. Dat komt allemaal wel weer. Maar eerst moet je STOPPEN met de dagelijkse achtbaan. Zorg eerst voor jezelf en laat je niet inhalen door oude patronen. Investeer nu in je bewustwording en laat je gevoel niet meer in de steek.

Neem die vrije dagen en besluit dat je het nu anders gaat doen. Niet beter of mooier, maar in balans.

Je hebt genoeg van de stress en wil genieten van alles wat er in je leven gebeurt. Je bent alleen zo druk geworden dat je het niet meer ziet en voelt. Je hoofd zit vol en dat wil je veranderen.

7. Zet de stappen die nodig zijn om te stoppen met piekeren, kies bewust.

Ben je ontzettend druk en heb je geen ruimte in je agenda? Helaas. Dat is geen excuus. Of je nu fulltime ouder bent, ondernemer of voor een baas werkt, vrije tijd is menselijk. Ook zonder dat daar een reden voor is. Je mag ook vrij nemen als daar niks tegenover staat. Je hebt geen tandarts, vakantie of feest nodig om vrij te nemen. Zomaar een lege dag, dat zijn de beste dagen.

Tegenwoordig gebruik ik deze dagen om op retraite te gaan of een paar dagen nieuwe energie opdoen aan zee.

Zolang als ik me kan herinneren heb ik vrij genomen omdat ik daar gewoon zin in had. Op maandag meestal. En ik plande ze allemaal ver vooruit. De gedachte aan zo’n dag was op zichzelf al bevrijdend. Collega’s vroegen me altijd: “Ga je een lang weekend weg? Moet je naar de dokter?” Ik keek ze met een glimlach aan: “Nee, ik ben gewoon vrij.” Niet meer en niet minder.

8. Gebruik je vakantiedagen voor jezelf, niet alleen voor je familie of vrienden.

Het doet wonderen. Ook als je zelfstandig ondernemer bent. Voel niet de verplichting om altijd te werken. Juist die momenten van leegte gaan je heel veel brengen. En volhard in je persoonlijke vrijheid. Je bent deze weg ingeslagen omdat je het anders wil doen. Dat vraagt om actie en toewijding.

Bonus tip: Stop met piekeren en leer mediteren.

Chat openen
1
Hallo 🙋‍♀️, kunnen we je helpen?